عسل طبیعی و عسل تقلبی

عسل طبیعی

عسل طبیعی دارای ویژگی های خاصی است که بیشتر مردم قادر به تشخیص آن نمی باشند و تنها افراد با تجربه ، مثل خود زنبور داران می توانند تا حدودی مرغوبیت آن را تشخیص دهند. بطور کلی چنانچه مواد تشکیل دهنده عسل با فرمول اصلی آن مطابقت داشته باشد، طبیعی و در غیر این صورت تقلبی است. بنابراین تشخیص صحیح طبیعی بودن آن، تنها در آزمایشگاه امکان پذیر است که متاسفانه نه چنین مکانی در کشور ما وجود دارد و این آزمایش تا حدودی از طریق تجربه روزمره انجام می شود بدین ترتیب که:

یک قاشق چایخوری را در شیشه عسل فرو برده و بیرون بیاورند، هنگام بیرون کشیدن قاشق ، یک رشته از عسل چسبناک ایجاد می شود که ظاهرا هر چه این رشته طویل تر باشد مرغوبیت عسل بیشتر است.

‏نکته دیگر اینکه: زمانی که رشته مورد بحث قطع شد، نشانه دیگر عسل مرغوب این است که در این هنگام باید مانند جیوه بطرف بالا بجهد، از طرفی می توان تا حدودی نیز از طریق رنگ ، بو، مزه ، طعم، یک نواختی عسل نیز قابل تشخیص است که آیا طبیعی یا مصنوعی.

علاوه بر اینها دستگاه کوچکی به نام (رفراکتومتر) از اروبا وارد شده که بوسیله آن می توان در همه وقت به طبیعی بودن عسل پی برد. نحوه کار دستگاه بدین صورت است که در روی صفحه آن مقداری عسل ریخته و در برابر نور به آن نگاه می کنیم. به کمک این دستگاه شخص می تواند میزان آب و سایر مواد تشکیل دهنده عسل را مشاهده نموده و مرغوبیت ان را مشخص نماید

 

 

 

‏  

عسل تقلبی

عسل تقلبی عسلی است که مواد تشکیل دهنده آن با فرمول عسل طبیعی مطابقت ندارد. اگر این نو عسل را در دستگاه رفراکتومتر قرار دهیم، میزان آب آن بیشتر و سایر مواد کمتر از حد معمول نشان داده می شود.

بطور کلی می توان گفت عسلی که توسط زنبور از شهد گلها تهیه می شود، عسلی کاملا مرغوب و طبیعی است. عامل اصلی نا مرغوبی عسل زنبورداران می باشند. این خود به چند طریق امکان پذیر است.

 

الف- زنبور داران، پس از استخراج عسل از کندو مقداری شربت غلیظ به آن اضافه می نمایند که هر چه میزان این شربت غلیظ تر باشد از خلوص عسل هم کاسته می شود.

‏ب- زمانی که زنبوران باید از شهد گل استفاده کنند، شربت غلیظی در اختیار زنبوران قرار می دهند که در نتیجه از اختلاط شهد با این شربت عسل تقلبی حاصل می شود.

‏ج- زمانی که شهد گل رو به اتمام است قاب خالی (پوکه) را در ظرف پر از شربت غلیظ فرو برده و سپس آنرا در کندو قرار می دهند که در نتیجه عسل با شربت مخلوط شده و عسل تقلبی بدست می آید.

 

درگاه بانک ملت

نماد اعتماد

آماربازدید

5512913
امروز
دیروز
ایت هفته
هفته گذشته
این ماه
ماه کذشته
کل بازدید
646
2875
6520
5493951
21296
0
5512913
Your IP: 18.222.69.152
2024-04-18 18:47

پرداخت

شرح:
مبلغ:

محصولات

لطفا محصول مورد نظر خود را از ليست انتخاب نماييد

مبلغ: (ريال)

Responsive Free Joomla template by L.THEME
جوملا فارسی